SME

Škoda Fabia má 25 rokov, z ceny najvyššej výbavy sa zakrúti hlava aj dnes

Najkvalitnejšia generácia z ciest nemizne.

Škoda Fabia štvrtej a prvej generácie. Škoda Fabia štvrtej a prvej generácie. (Zdroj: Marek Čepa)

Chvíľu čakáme na dohodnutom mieste a už k „našej“ Fabii v oranžovej farbe Pheonix prichádza takmer 25-ročná bordová Fabia, ktorá ešte stále žiari novotou.

Jej majiteľom je Tomáš Meňuš, s ktorým sme sa stretli pri reportáži k 30. výročiu Felicie.

Že má škodovky z 90. rokov v oku, je nám hneď jasné, do svojej zbierky si vybral veľmi ojedinelú špecifikáciu, akú rozhodne len tak nestretnete. A to sa z Fabie prvej generácie za deväť rokov vyrobilo takmer 1,8 milióna kusov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Zaujímalo ma, akú najkrajšiu alebo najhodnotnejšiu Fabiu by som dokázal v inzerátoch nájsť. Napriek veku si ceny stále držia, hlavne v porovnaní s konkurentmi z rovnakého obdobia,“ začína o svojej kúpe hovoriť Tomáš a vyberá z auta dobové prospekty, vrátane reklamných kľúčeniek Škoda.

SkryťVypnúť reklamu

Ťažké hľadanie

Pri väčšine áut platí, že zberateľský potenciál majú modely z prvých rokov výroby a platí to aj o Fabii. Čiastočne tiež preto, že neskôr sa výbava osekávala, aby výrobca dokázal znížiť cenu.

„Na Slovensku boli ľudia zvyknutí, že Škoda im vie ponúknuť cenovo dostupné autá, lenže s Fabiou prišiel cenový skok. Väčšina si kupovala základnú výbavu Classic a bola ochotná ju obohatiť len o niekoľko príplatkov. Ja som však hľadal Fabiu, ktorá by sa ukázala v čo najlepšom svetle, ako nadčasové a dobre vybavené auto.“

Tomáš nakoniec našiel ideálnu Fabiu až v Nemecku a v dosť ojedinelej farebnej kombinácii.

„Bordovú metalízu Hot Chilli používala Škoda pri Felicii pred aj po facelifte, ale pri Fabii ju mali už len autá vyrobené v prvej polovici roka 2000, medzi ktoré patrí aj môj exemplár. Celkovo Fabií v tejto farbe vzniklo len 342, jeden kus má v zbierke aj múzeum Škoda v Mladej Boleslavi. Nemajú ju však v najvyššej výbave Elegance a so svetlým béžovým interiérom,“ vysvetľuje s hrdosťou Tomáš.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Škoda Felicia stále žije a slávi tridsať rokov. Našli sme aj unikátny model Fun Čítajte 

Po presadnutí z novej do starej Fabie nás prekvapí perfektné spracovanie interiéru.

Veľké čisté plochy plastov pôsobia fádne, ale aj nadčasovo. Zaujalo nás, aké sú plasty robustné a že vrchná časť prístrojovej dosky je z mäkčeného materiálu. Takýto kokpit vodiča nemohol uraziť ani pri presadnutí z väčšej Octavie.

Najkrajší interiér

Výrazným oživením je práve svetlá časť interiéru Libra, vrátane poťahov sedadiel, ktoré boli náchylnejšie na zašpinenie. Kým v autoškole alebo v taxíku ste sa mohli väčšinou stretnúť len s „holou a bosou“ Fabiou, tu naplno vidieť pôvodný zámer a potenciál.

Napríklad dve prázdne poličky uprostred prístrojovej dosky tu vypĺňa originál kazetové rádio a uzatvárateľná schránka. Pod ňou je panel poloautomatickej klimatizácie.

SkryťVypnúť reklamu

Nechýbajú ani vyhrievané sedadlá s nastaviteľnou intenzitou, elektrické ovládanie predných aj zadných okien, diaľkové centrálne zamykanie, štyri airbagy či ABS.

Pri pohľade do dobového cenníku je nám jasné, prečo takto vybavené Fabie sme málokedy stretli. Auto stálo 522 229 slovenských korún, čo by dnes bolo 43 828 eur. Áno, za Fabiu.

Okrem troch troch výbav sa dal komfort vylepšiť ešte množstvom príplatkov, Fabia časom mohla mať napríklad navigáciu, xenónové svetlá s ostrekovačmi, parkovacie senzory, kožené čalúnenie alebo CD menič.

S lepším motorom

Už prvý príchod auta dával podľa zvuku tušiť, že pod kapotou nebude dobre známy trojvalec 1,2 HTP, ale niečo lepšie. A veru sme sa nemýlili.

Tomášova Fabia má pod kapotou najsilnejšiu verziu 1,4-litrového štvorvalca so 16-ventilovou technológiou s výkonom 74 kW (101 koní) a krútiacim momentom 126 Nm.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V časoch, keď malé benzínové turbo motory ešte neboli rozšírené pritom nešlo o najvýkonnejšiu Fabiu prvej generácie. Tá mohla byť aj s benzínovým dvojlitrom MPI od Audi a vrcholom od jari 2003 bola verzia RS naftovým motorom 1,9 TDI, ktorý mal 96 kW (131 koní) a 310 Nm.

„Najsilnejšia 1,4-ka vo Fabii nepatrila k najrozšírenejšej verzii, no dá sa s ňou užiť na okreskách dynamická jazda. Motor ide pekne do otáčok a sú tu kratšie prevody,“ hovorí majiteľ. Tiež dodáva, že s autom sa dá jazdiť za 5 litrov, hoci v dobových testoch strašili aj so spotrebou 8 litrov.

Porovnanie s novou Fabiou

Aj nová oranžová Fabia vie byť čiperná, hoci táto generácia už rozhodne neponúka 9 rôznych motorov v 15 výkonnostných verziách.

Vyberať sa dá momentálne už len z troch motorov, respektíve štyroch výkonnostných verzií. V našom prípade je to najžiadanejšia v podobe litrového trojvalca TSI s turbom a výkonom 85 kW (116 koní) a krútiacim momentom 200 Nm.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na naše malé stretnutie so starou Fabiou sme si požičali úplne novú s nájazdom len 11 kilometrov a prakticky v najvyššej výbave Top Selection za 20 630 eur.

Keďže importér nemal momentálne Fabiu medzi novinárskymi vozidlami, vyskúšali sme si auto zohnať cez požičovňu Škoda Go. Je to jednoduchý a zaujímavý spôsob, ako sa môžete dostať k novému autu na pár dní a napríklad zistiť, či by vám vyhovovalo mať také doma.

Kvalitná ale nezaujímavá

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom CB66H na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 14 497
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 333
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 909
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 155
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 805
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 564
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 435
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 125
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  2. Juraj Ondruška: PRIPOMIEKY LETISKO VAJNORY DO 22.4.2025
  3. Eva Gallova: Slávny maliar Raffael Santi bol pochovaný dvakrát
  4. Peter Kuchár: Venuje sa narkomanom a prostitútkam. Konvertujú však aj celebrity...
  5. Zuzana Valachovičová: Plasty. Plasty? Plasty!
  6. Štefan Šturdzík: Kúpele Brusno
  7. Ján Chomík: Medzi vierou a pózou
  8. Martin Sukupčák: Požičiam Tatrabanke, a.s. 3 000€
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 43 644
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 537
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 317
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 783
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 243
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 041
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 446
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 474
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu